vrijdag 11 mei 2012

Feedback oud-student ergotherapie

Wij vraagden feedback aan een oud-student ergotherapie (die nu in die sektor werkt), Thoma, die dagelijks in contact komt met kindjes met  diverse stoornissen waaronder de zeldzame dyspraxie-patiëntjes.

.....na een korte uitleg van het concept :
-" Thoma , wat vind jij ervan ? Sluit het spelletje aan bij de stoornis en kan die ook effectief gebruikt worden om het te bestrijden ? Vormt het concept één geheel ? "
- " Het is zeer leuk bedacht, ik heb zelf nog nooit therapie moeten geven met dit soort 'toestellen' ! Dyspraxie-patiëntjes sluiten ook  nauw aan bij de ADHD-patiëntjes door eveneens concentratieproblemen. Het feit dat ze dat bewegend voorwerp moeten volgen is een heel interactieve oplossing om ze te laten focussen op iets afzonderlijks. Wat ook zeer leuk is, is dat ze thuis ook kunnen oefenen met hun ouders in een familiale sfeer , ver van de ziekenhuizen en andere instuten, dit aspect is zeer belangrijk omdat de kindjes toch wel in beperkte mate bewust zijn van hun handicap, het geeft hen een veilig gevoel. Ik zie het zelf als een echte gezelschapsspel voor hen, en niet als een therapie, wat natuurlijk wel geniaal is!  Ik vind het een elegante en eenvoudige oplossing die de kindjes volgens mij zeker kan helpen bij hun probleem. Ook het feit dat bij elke kleur een bepaalde muzieknoot gelinkt is, is zeer leuk voor hen, ze vatten het op als een soort beloning als ze op de juiste toets drukken en als ze snel genoeg en correct reageren. Ze zullen wel snel begrijpen dat ze een 'muziekje' kunnen maken als ze het goed doen en krijgen misschien zelf het gevoel dat ze een muziekinstrument aan het bespelen zijn, terwijl ze daartoe normaalgezien motorisch ongeschikt zijn.  Misschien kunnen ze zelf bij herhaaldelijk gebruik en op lange termijn een link leggen tussen kleur en muzieknoot , waarbij ze helemaal anders gaan denken : in plaats van op de kleur te duwen dat ze zien , gaan ze 'op de muzieknoot duwen' dat ze 'zien', dit is een heel andere manier van denken waarbij niet alleen het zicht en de handelingen maar ook het gehoor getest wordt.
Het is mooi bedacht en de kindjes kunnen aan de slag op een zeer speelse en interactieve manier!!!!
Als je nog meer kleuren en kleinere cirkels gebruikt zou je er zelf een echt spel kunnen van maken voor de 'gewone' mensen waarbij de twee gebruikers als team gaan werken en het aanzien als een echte challenge!"

Bedankt aan Thoma Saubain

Geen opmerkingen:

Een reactie posten